805 vesipumppuremppa


Pumppu

Jäähdytinkenno otettu sivuun ja tuulettimen siivikko ja hihnapyörä pois. Termostaattikotelo on irrallaan tuossa etupainotelineen päällä.



Pumppu

Vesipumppu on pois ja erillinen termostaattikotelo.



Pumppu

Pumpun siipipyörässä on kolot kuin ulosvetäjää varten, mutta parempi varmaan prässätä akselin päästä.



Pumppu

Hihnapyörän laippa vedettiin pois pulteilla, ei ollut kovin tiukassa. Tässä näkyy vasemmalla jollain tavalla laakerin juorureikä, josta pakkasneste vuosi ulos.



Pumppu

Rautojen alla oli m8 pitkä mutteri painamassa akselia. Sitten irrotetaan laakeria pitävä rengassokka ja akseli prässätään tähän suuntaan pois. Akselipesän toisessa päässä on kiinteä kannas.



Pumppu

Hankittu korjaussarja ja pumpusta purettuja osia. Korjaussarja maksaa noin 100 €, kun taas uusi pumppu noin 300. Vasemmalla oleva tiiviste ei sopinut mihinkään, termostaattikotelon tiiviste oli erilainen. Messinkiholkki ja O-renkaat on pumpun ja termostaattikotelon yhteenliittämiseen. Sellaista tiivisteliimaa laitoin kaikille pinnoille paperitiivisteen lisäksi sitten pumppua paikalleen laitettaessa.



Pumppu

Akseli painettiin ulos siipipyörästä ja pumpun rungosta tuollaisella kotitarveprässillä, joka koostuu pumppukärrystä ja trukkihaarukasta, josta toinen piikki on käännetty nurinkurin. Prässätään 16 mm pultilla hihnapyöräpäähän päin.



Pumppu

Akselitiiviste oli kappaleina. Siinä on hiilet vastakkain jousikuormituksella.



Pumppu

Uusi akselitiiviste painettiin paikalleen 1 1/4 tuuman putkinipalla tuossa höyläpenkissä. Tiivisteessä on keskellä holkki tiukalla sovituksella akselille, holkkia on tuettava akselin laittamisen aikana tai tiiviste hajoaa. Tiivisteessä on jousi, joka sallii holkin liikkuvan muutaman millin. Kastelin tiivisteen pakkasnesteessä ennen asentamista saamani ohjeen mukaan. Oikea pätevä asentaja laittaisi varmaan ensin pumpun akselin paikalleen ja prässäisi sitten vasta tiivisteen koloonsa työkalulla, jossa tuki tuolle keskiholkille.



Pumppu

Akseli on painettu tiivisteen holkkiin asti. Sitten laitetaan siipipyörä paikalleen tukemaan holkkia ja myös ylimääräinen prikka tukemaan siipipyörää. Prikka on liian paksu, joten runkoa nostetaan muutamalla sopivan paksuisella aluslevyllä. Sitten voidaan koittaa prässätä niin, että tiiviste säilyy ehjänä. Holkin lopullisen paikan pystyy katsomaan jälkikäteen pumpun alla olevasta juorureiästä, josta jäähdytysnestekin vuosi.



Pumppu

Laakerin ulkokehä menee helposti runkoon. Vaseliinia käytin kohtuudella kaikilla pinnoilla.



Pumppu

Prässillä painettiin ensin akseli paikalleen niin, että siipipyörä jäi oikeaan kohtaan. Sitten hihnapyörän laippa prässättiin putken pätkällä oikealle paikalle, jolloin akselin alapäässä oli hylsy tukemassa. Pari pellinpalaa oli shimminä trukkipiikin ja putken välissä, jotta laippa lähti menemään suoraan.



Pumppu

Tässä Volvo BM Valmet 805 kiertää jäähdytysneste öljynsuodattimen jalassa, jossa on myös lohkon tyhjennystulppa. Letkunpätkä piti myös uusia tuonne, oli melko hankala paikka. Sain vedettyä paikalleen kahdella paalinarulenkillä.



Pumppu

Purin myös vanhan Massey Ferguson 390 vesipumpun koittaen ensin samaa taktiikkaa kuin 805 pumpun kanssa käytettiin. Siipipyörä oli niin lujassa, etten uskaltanut painaa enempää. Tämä pumppu ei vuotanut, mutta laakereissa tuntui selvä välys ja asensin ennaltaehkäisevästi uuden pumpun. Tällaisen pumpun saa runsaalla sadalla eurolla ja korjaussarja maksaa 70 €, joten korjaamisessa ei ole paljoa järkeä, jollei sitten tiivistettä saa erillisenä ostettua. Korjaussarjan mukana tulee myös uusi siipipyörä, joten sitä ei edes tarvitse irroittaa akselista.



Pumppu

Tässä pumpussa on erilliset laakerit ja akselin voi painaa pois täältä hihnapyörän päästä. Laakerien välissä on ollut vaseliinia, joka on mennyt tuollaiseksi poroksi ja ehkä tukkinut juorureiänkin, joka on Vallun pumppua pienempi. Tämä on tuhonnut laakerit, ehkä olisi hyvä sorkkia reikiä auki joskus näistä Perkins-koneiden pumpuista tai jopa porata uuden pumpun reikää isommaksi. Ehkä tuota siipipyörää voisi ensin prässätä sisäänpäin, jotta lähtee liikkeelle. Akselin pään hiomisen ja rasvauksen jälkeen voisi sitten painaa pois toiseen suuntaan.



Kultivointi

Kultivointia kevättöissä 2018.

Etusivu
Pienpaalipuljain