Massey Ferguson 590 vesipumpun vaihto


Massey Ferguson

Massey Ferguson 590 etupäästä kuului kesken kevätkylvöjen 2022 paha ääni ihan tyhjäkäynnillä käydessä. Jäähdyttimen siivikko kuulosti ottavan johonkin kiinni tai sitten vesipumppu jäi jumiin. Mitään hankausjälkiä ei näkynyt, mutta pumpun laakeriin oli joka tapauksessa tullut paljon välystä.



Massey Ferguson

Tässä on Perkins 4.248 moottori, jonka vesipumpun vaihto onnistuu aika saman kaavan mukaan kuin muidenkin yleisten Perkinsien. Eroja on kuitenkin jäähdyttimen propelleissa, joka tässä on kiinteä 6-lapainen. 390 ja 565 olen vaihtanut pumpun ottamatta kennoa pois, vaikka niissä oli ahtaammat tilat. Niissä siivikko oli koottu 2-lapaisista elementeistä, jotka sai otettua pois tuulitunnelin raosta. Nykyään myydään myös muovista kiinteää potkuria, joka tähän varmaan sopisi hyvin. Olen laittanut sellaisen 575:een, mutta lavoista joutui sahaamaan viipaleet pois, ettei ota kennoon kiinni. Sinänsä toimii ja on iloisen punainen.

Tuulitunnelia joutuu siirtämään moottoriin päin, sen kiinnityspultit on tuossa sivuilla. Laskin nesteet pois tuosta kennon hanasta ja lohkon kyljestä toiselta puolelta. Hana kannattaa ruuvata mahdollisimman sisään, jotta kenno on helpompi nostaa pois.



Massey Ferguson

Imuilman putken joutuu irroittamaan ja otin myös suodattimen kotelon, jotta pääsi paremmin käsiksi kennon kiinnityspultteihin, jotka melko ahtaasti täällä etupuolella.



Massey Ferguson

Otin termostaattikotelon pois, jotta tuulitunneli mahtuu väistämään kennon ulkonevaa alavesiletkun yhdettä. Pumppu imee alavesiletkusta ja lämmityslaitteen letkuista toinen tuleekin pumpun alavesiletkun yhteeseen. Toinen lämppärinletku näkyy ylempänä.



Massey Ferguson

Kennon sai juuri nostettua ylöspäin pois, kun vähän panttasi tuulitunnelia koneeseen päin.



Massey Ferguson

Alimmaista yhdettä ja tyhjennyshanaa joutuu vähän pujottelemaan tuulitunnelin ohi, ettei murjo niitä. Pesin kennoa sitten vedellä ja paineilmalla ruohoista puhtaaksi, tämähän on uudelleenkennotettu noin 10 vuotta sitten. Puhtaus auttaa kennoa myös kestämään paremmin, koska tukkoista kennoa propelli voi taivuttaa melko suurella voimalla.



Massey Ferguson

Siivikon pulteissa on varmistuksena peltilipareet, jotka aukeaa käyttämällä avoleuka-avainta; Hylsy ei sovi kantaan. Siivikon sai nyt yläkautta pois.



Massey Ferguson

Siivapyörän mutteria avatessa tai kiristäessä olen estänyt siivan pyörimisen katkaistulla kiilahihnalla. Toinen pää solmitaan johonkin kiinni, toinen pää laitetaan uraan ja pyöritetään puolitoista kierrosta, jolloin hihna hirttäytyy uraan ja estää pyörimisen mutterista väännettäessä. Varmaan joku iskevä väännin toimii ilmankin, jos tilan puolesta sopii.

Nämä vanhat kovettuneet letkut tahtoo jäädä vuotamaan liitoksista uudelleen asennettuna, joten olen usein käyttänyt kahta klemmaria peräkkäin laittaen ruuviosat eri kohtiin. Paine ja kuumuus venyttää letkua ja samalla sitä letkunkiristintä. Tuplakiristimellä eka klemmari ottaa sen venyttävän kuormituksen vastaan, jolloin toinen tiivistää paremmin. Tuollaisen klemmarin saa lisättyä jälkeenpäinkin liitosta avaamatta ja vuoto yleensä loppuu.



Massey Ferguson

Vanhasta pumpusta painoin huvin vuoksi akselin pois. Siivanpuoleinen laakeri oli löysä, mutta ei varsinaisesti kappaleina kumminkaan. Löysä laakeri rasittaa myös siivikkoa, josta mahdollisesti irronnut lapa yleensä tuhoaa sitten kennon myös. Uudessa pumpussa on Agcon logo ja se tuli ilman siivapyörää. Kannattaa etukäteen kokeilla siivan sopivuutta akselille, joskus joutunut hiomaan hieman rungosta pois, jottei ota kiinni. Tässä oli tiukka sovitus kyllä ja ei mennyt liian syvälle. Puukolla putsasin moottorin tiivistepintaa ja laitoin pinnoille hieman sellaista moottoriliimaa ennen pumpun asennusta. Pumpulle on pinnapultit, jotka kohdistaa tiivisteen hyvin. Kiristin muttereita jonkin ajan päästä vielä vähän lisää, jotta tiiviste ja liima ehti painua.



Massey Ferguson

Siiva ja siivikko sitten jo paikoillaan, ne peltilipareet taitoin takaisin lukitukseksi. Sitten kenno paikalleen ja letkut kiinni, hyvä muistaa laittaa nesteetkin sisään. Ylävesiletkun liitos jäi vähän tiputtamaan, mutta tuli nostettua jo konepelti päälle. Lisään sinne klemmarin jossain vaiheessa. Tuon kiilahihnan vaihtamiseksi tuulitunnelin yläosassa on tilavampi kohta, jossa hihna sopii lapojen ohi. Hihna laitetaan siiven yli ja siivikosta käännetään uusi siipi kohdalle, kunnes hihna paikallaan. Tämä hihna oli vähän turhan lyhyt, mutta sain sen kiskottua laturin uraan paalinarulla. Paalinarulla tulee kiskottua yhtä sun toista, kun voimat muuten loppuu.



Massey Ferguson

590 pääsi sitten pöyhimään heiniä tuon 6,60 metrin Fellan kanssa ja jäähdytys toimi hyvin, pellolla lämpöä oli välillä sen 30 astetta.

MF590

VBMValmetin vesipumppuremontti

Etusivu