Kaukon 590 kaksoispumppu

Nämä kuvat sain Kaukolta, jonka Massey Ferguson 590 traktoriin laittoivat myös ohjauksen pumpun paikalle 390 peräisin olevan kaksoispumpun, kuten minunkin MF565 on. Traktorissa oli kolmekarainen venttiilipöytä, jolla voi käyttää esim. tämän juontokouran aisankääntöä ja pihtiä, mutta ainoastaan nostolaitepumppu. Tällöin joutuu kolmitieventtiiliä (ja nostolaitevipua) kääntämään jatkuvasti, koska nostolaite toimii vain yhdessä asennossa ja juontokouran toiminnot vain toisessa. Toinen vaihtoehto on ohjata nostolaitetta venttiilipöydän kolmannella karalla, joka onnistuu kyllä, mutta nostolaite mm. laskee omia aikojaan nostosylinterin vuodon takia.



Pumppu

Kauko hankki 390 pumpun purkaamolta ja siinä oli 16-hampainen käyttöhammaspyörä valmiina; Ohjauspumpun 14-hampaista ei voi käyttää tämän kanssa. Pumpun mukana tuli 390 imuputki ja imusuodatinkotelo, sekä peltikuorisen paluusuodattimen jalka ym. putkia. Lisäksi tämän Boschin pumpun kyljessä on ns. kylmästarttiventtiilin systeemit, omassa pumpussani nämä oli integroitu itse pumppuun. Tämä vapaakiertosysteemi helpottaa starttausta.



Pumppu

Startin aikana ohjauksen pumpussa on vapaakierto, joka estää pumppaamisen orbitrolin painetta vasten, joka voi olla 200 bar, jos rattia käännetään. Tämä keventää pyörimistä ja säästää pumppuakin. Mötikässä oleva kara sulkee vapaakierron traktorin käynnistyessä.



Pumppu

Oikosulkuputket sopivat 590 kylkeenkin hyvin. Imuputkea joutuu pätkimään, mutta se hyödynnetään melkein kokonaan kuten myös purkaamolta tulleita paineputkia.



Pumppu

Laturi otettu pois tieltä ja 390 suodatinjalka laitettu paikalleen, siitä sitten uutta putkea orbitrolin suuntaan. Orbitrolin alkuperäiset letkut on turhan ahtaat ohjauspumpun yli 20 l/min tuotolle.



Pumppu

Suodatin paikallaan kuin myös imuputken loppupää.



Painevaro

Kaksoispumpussa ei ole paineenrajoitusta, joten orbitrolille on laitettu erillinen painevaro. 390 orbissa (tyyppi OSP C) on sisäänrakennettu varo, mutta 590 (tyyppi OSP B) ei ole.



Painevaro

Paine- ja paluuletkut orbille sallii hytin jouston.



Imuputki

Omassa 565 otin öljyn imun peräkotelon pohjassa olevan imusihdin luukun kautta, mutta tässä 590 imu otettiin oikean ns. mittatikun sivuluukun kautta. Kaukon naapuri Pekka, joka muutenkin teki näitä putkituksia ja muita asennuksia, sorvasi uuden luukun ja hitsasi siihen perän pohjalle menevän imuputken. Näin alkuperäinen luukku jäi vielä ehjäksi. Siinä oleva mukautumisen säätövipu jäi nyt pois eli nostolaitteen laskunopeutta ei nyt pysty vaimentamaan muuten kuin käsivaralta nostolaitevivusta, joka sekin kyllä onnistuu mukavasti. Uuteenkin luukkuun saa lisättyä, jos kokevat tarpeellisena. Mittatikun kanssa sama juttu, nyt öljyn pystyy tarkistamaan kiertämällä luukun toiseksi alimman kiinnityspultin pois. Joku tirkistyssilmähän voisi olla mukava.



Imuputki

Tämä puoli tulee peräkotelon sisälle. Tämä 590 oli samanlainen kuin minun 565 eli ei ollut hydraulista ulosoton kytkentää. Sen hydraulipakka ottaisi kai tähän imuputkeen kiinni, mutta varmaan putken saisi tehtyä litteämpänä, jolloin sopii myös kytkimestä riippumattoman voimanoton traktoreihin. Niissä on kyllä sitten usein jo suurtehopumppu valmiina perän sisällä, jolloin tällaiselle modaukselle ei ole tarvettakaan.



Imuputki

Luukussa oleva putki on päältä 32 mm ja siitä jatketaan letkulla imusihdille. Imuputken pitää olla ehdottoman ilmatiivis, jota tämä varmasti onkin. 390 on erilainen peräkotelo, jossa olisi reikä kuvan oikeassa reunassa putkikäyrineen.



Imusuodin

Oikealla purkaamolta saatu imusuodattimen kotelo, johon Pekka hitsasi kannen putkiyhteineen.



Paluusuodin

Portaan runkoon sahattiin 40 mm reikä, josta imuletku tulee sihdiltä pumpulle. Imulinja on turvallisessa paikassa metsäajoakin ajatellen.



Pumppu

Siinä se istuu luontevasti, imulinjaa ja pumppua koitettiin myös täyttää öljyllä, ettei käy kuivana ekassa käynnistyksessä. 390 olisi antureita tuossa paluusuodattimen jalassa, jotka ilmaisevat suodattimen tukkoisuuden. Tässä se ilmenee jonkinasteisena mossahduksena, ellei ohjauksen raskaudesta aiemmin huomaa.



Lohko

Lisähydrauliikan lohko on hytin lattian alla samaan tapaan kuin minun 565 ja 590. Lohkossa on valmiina painevaroventtiili, joka rajaa työhydrauliikan paineen sopivaksi. Lohkoon tulee nyt paine vain asennetulta kaksoispumpulta, ei lainkaan kolmitieventtiililtä eli nostolaitepumppu on varattu pelkästään nostolaitteelle.



Kolmitie

Lisähydrauliikan paluu tulee kolmitieventtiilissä olevaan isompaan reikään EXT2 liitännästä taaksepäin. EXT2 on kuvassa tulpattu litistetyllä putkenpätkällä.



Kolmitie

Kolmitieventtiili on lukittu keskiasentoon, koska sen lähdötkin on tulpattu. Ulostulo on myöhemmin mahdollista kytkeä venttiilipöytään, jos halutaan enemmän hydraulituottoa kuin kaksoispumppu antaa.



Kyllä se istuu luontevasti, kuin olisi kaivannut tämän 1977 Massey Ferguson 590 moottorin kylkeen aina.



Nyt on oma pumppu nostolaitteelle ja toinen kouran käyttöön, jolloin ne liikkuvat tarvittaessa yhtäaikaa saumattomasti. Kouria voi laskea samalla kun kiristää esimerkiksi. Nostolaitteen voi paineensäädöllä laittaa nostamaan vakiovoimalla, jolloin pitkää runkoa juonnettaessa koura seuraa maan pinnan muotoja ja ohjausta voi avittaa kouran aisankäännöllä. Massikka pääsi uuteen aikakauteen, kiitos Kauko ja Pekka!

MF hydrauliikkaohjeet

Paulin MF565 lisähydrauliikka

Etusivu