Jäähdytinkenno otettu sivuun ja tuulettimen siivikko ja hihnapyörä pois. Termostaattikotelo on irrallaan tuossa etupainotelineen päällä.
Vesipumppu on pois ja erillinen termostaattikotelo.
Pumpun siipipyörässä on kolot kuin ulosvetäjää varten, mutta parempi varmaan prässätä akselin päästä.
Hihnapyörän laippa vedettiin pois pulteilla, ei ollut kovin tiukassa. Tässä näkyy vasemmalla jollain tavalla laakerin juorureikä, josta pakkasneste vuosi ulos.
Rautojen alla oli m8 pitkä mutteri painamassa akselia. Sitten irrotetaan laakeria pitävä rengassokka ja akseli prässätään tähän suuntaan pois. Akselipesän toisessa päässä on kiinteä kannas.
Hankittu korjaussarja ja pumpusta purettuja osia. Korjaussarja maksaa noin 100 €, kun taas uusi pumppu noin 300. Vasemmalla oleva tiiviste ei sopinut mihinkään, termostaattikotelon tiiviste oli erilainen. Messinkiholkki ja O-renkaat on pumpun ja termostaattikotelon yhteenliittämiseen. Sellaista tiivisteliimaa laitoin kaikille pinnoille paperitiivisteen lisäksi sitten pumppua paikalleen laitettaessa.
Akseli painettiin ulos siipipyörästä ja pumpun rungosta tuollaisella kotitarveprässillä, joka koostuu pumppukärrystä ja trukkihaarukasta, josta toinen piikki on käännetty nurinkurin. Prässätään 16 mm pultilla hihnapyöräpäähän päin.
Akselitiiviste oli kappaleina. Siinä on hiilet vastakkain jousikuormituksella.
Uusi akselitiiviste painettiin paikalleen 1 1/4 tuuman putkinipalla tuossa höyläpenkissä. Tiivisteessä on keskellä holkki tiukalla sovituksella akselille, holkkia on tuettava akselin laittamisen aikana tai tiiviste hajoaa. Tiivisteessä on jousi, joka sallii holkin liikkuvan muutaman millin. Kastelin tiivisteen pakkasnesteessä ennen asentamista saamani ohjeen mukaan. Oikea pätevä asentaja laittaisi varmaan ensin pumpun akselin paikalleen ja prässäisi sitten vasta tiivisteen koloonsa työkalulla, jossa tuki tuolle keskiholkille.
Akseli on painettu tiivisteen holkkiin asti. Sitten laitetaan siipipyörä paikalleen tukemaan holkkia ja myös ylimääräinen prikka tukemaan siipipyörää. Prikka on liian paksu, joten runkoa nostetaan muutamalla sopivan paksuisella aluslevyllä. Sitten voidaan koittaa prässätä niin, että tiiviste säilyy ehjänä. Holkin lopullisen paikan pystyy katsomaan jälkikäteen pumpun alla olevasta juorureiästä, josta jäähdytysnestekin vuosi.
Laakerin ulkokehä menee helposti runkoon. Vaseliinia käytin kohtuudella kaikilla pinnoilla.
Prässillä painettiin ensin akseli paikalleen niin, että siipipyörä jäi oikeaan kohtaan. Sitten hihnapyörän laippa prässättiin putken pätkällä oikealle paikalle, jolloin akselin alapäässä oli hylsy tukemassa. Pari pellinpalaa oli shimminä trukkipiikin ja putken välissä, jotta laippa lähti menemään suoraan.
Tässä Volvo BM Valmet 805 kiertää jäähdytysneste öljynsuodattimen jalassa, jossa on myös lohkon tyhjennystulppa. Letkunpätkä piti myös uusia tuonne, oli melko hankala paikka. Sain vedettyä paikalleen kahdella paalinarulenkillä.
Purin myös vanhan Massey Ferguson 390 vesipumpun koittaen ensin samaa taktiikkaa kuin 805 pumpun kanssa käytettiin. Siipipyörä oli niin lujassa, etten uskaltanut painaa enempää. Tämä pumppu ei vuotanut, mutta laakereissa tuntui selvä välys ja asensin ennaltaehkäisevästi uuden pumpun. Tällaisen pumpun saa runsaalla sadalla eurolla ja korjaussarja maksaa 70 €, joten korjaamisessa ei ole paljoa järkeä, jollei sitten tiivistettä saa erillisenä ostettua. Korjaussarjan mukana tulee myös uusi siipipyörä, joten sitä ei edes tarvitse irroittaa akselista.
Tässä pumpussa on erilliset laakerit ja akselin voi painaa pois täältä hihnapyörän päästä. Laakerien välissä on ollut vaseliinia, joka on mennyt tuollaiseksi poroksi ja ehkä tukkinut juorureiänkin, joka on Vallun pumppua pienempi. Tämä on tuhonnut laakerit, ehkä olisi hyvä sorkkia reikiä auki joskus näistä Perkins-koneiden pumpuista tai jopa porata uuden pumpun reikää isommaksi. Ehkä tuota siipipyörää voisi ensin prässätä sisäänpäin, jotta lähtee liikkeelle. Akselin pään hiomisen ja rasvauksen jälkeen voisi sitten painaa pois toiseen suuntaan.
390 auttaa saappaita jalkaan kevättöitä varten.
Valmetin kevättyöt alkaa yleensä sänkien silppuamisella.
Ja jatkuu kultivoinnilla tai suoraan äestämisellä, tämä kuva 2018.
Massey Ferguson 590 vesipumppu