Massey Ferguson suurtehopumppu

Nämä kuvat on otettu Massey Ferguson 699 traktorin sisuksista, mutta luulen tuon suurtehopumpullisen 590 olevan pienin poikkeuksin hyvin samanlainen näiltä osin. Kuvat on ottanut Esko Käkönen, hänelle kiitos mahdollisuudesta käyttää kuvia.

Massikassa suurtehopumpun olemassaolon näkee vasemman sivuluukun läpi tulevista paine- ja paluuputkesta. Paluuputki on isompi ja varmaankin paras paikka liittää ylimääräiset tarpeelliset paluulinjat.


Putket traktorin alta katsottuna. Sivuluukussa on myös voimanoton kytkentä. Hydraulisen voimanoton omaavissa 500-sarjalaisissa luukussa olisi nippa voimanoton pakan paineenmittausta varten, mutta nyt nipassa on putki. Onko varoitusvaloa vai muuta varten, en osaa sanoa.

Ainakin vanhemmissa malleissa nämä lähdöt voi olla tulpattu, jolloin pumppu ei ole käytössä. Omassa MF 590 paineputki oli kytketty putkikäyrällä suoraan paluuseen eli pumppu ei ollut käytössä.


Hytin alla on polttoainetankit rungon kummallakin puolella aivan kuten 690. 675 olisi vain vasemmalla. Istuimen alla oleva hytin lattia on pois ja nostolaitekansi myös nostettu pois.


Keskellä ajovoimansiirron vetoakselin päällä suurtehopumpun jäykkä paineputki sivuluukkuun. Spiraalilla suojattu letku tuo MP-pumpun paineen ulosoton kytkentä- ja jarruventtiilille. MP-pumppu siis MultiPower- tai tässä tapauksessa vain matalapainepumppu. Suurtehopumppu on siis 2-elementtinen hammasrataspumppu, toiset rattaat ruokkii ulkoista työhydrauliikkaa ja toiset matalapainepuolta.


Tämän tyyppiset remontit on MF oikeastaan hyvä aloittaa ottamalla oikea sivuluukku pois. Vanhemmissa malleissa pumpun vivun päästä on otettava tuo rulla pois ennen nostolaitekannen nostoa. Tässä Mark 3 mallin nostolaitehydrauliikassa sitä ei tarvitse enää tehdä, mutta aukosta voi moottorin käydessä katsoa mahdollisia vuotoja tai tarkkailla säädön toimintaa ja jopa ohjatakin nostolaitetta. Mark 3 pumppua on 200-, 500-, 600- ja 300-sarjassa. Lisäksi vanhemmissa alkaen sarjanumeroista 165 136610, 168 256093, 185 320846, 188 361108 ja 188-4WD E175005.


Öljyä pitää vähentää ennen aukaisua ja oikean tason näkee mittatikusta, joka on kannessa. Nostolaitekantta laskiessa aukosta näkee, että kannen pystyvipu menee oikein pumpun vivun takapuolelle. MF 565 nostolaiteremontin kannenlaskussa minulla oli tosin luukku paikallaan ja olin vetänyt vivun kiinni pumppuun narulenkillä. Narun keskikohta oli rullan takaa ja päät kiersi paineensäätöventtiilin takaa ja mittatikun reiästä ulos. Lopuksi narun sai vedettyä päästä ulos. Paineensäätöventtiili siis tuo törö oikealla.


Ajovoimansiirron vetoakseli lähtee pois irroittamalla ensin sokka ura-akseliholkin reiästä. Holkki liukuu sitten akselin päälle. Holkissa on ura, josta se katkeaa jumitilanteessa ennen kuin muu voimansiirto hajoaa.


Kaksoispumppu on nostolaitepumpun niskassa. Kyljessä on paineraja työhydrauliikalle. Matalapainepuolelta lähtee putki, jossa letkunpätkä välissä, peräkotelon kyljen kautta jäähdyttimelle ja suodattimelle.


Vetoakseli otettu pois ja työhydrauliikan paineputki kuin myös nostolaitteen paineensäädön tötsä. Tästä eteenpäin purkaessa joutuu traktorin katkaisemaan, takimmaisena näkyvät ulosoton 1000/540 rpm alennusvaihteen rattaat vähintäänkin aiheuttaa sen.


Sivuluukussa mutkapätkä paluuöljylle ja voiman ulosoton kytkentäakseli, joka käyttää pakan venttiiliä. Kaksoispumppu imee muovimutkan kautta samasta imusiivilästä kuin nostolaitepumppu.


Oikeassa sivuluukussa on akseli ja kampi tapilla, joka pumppujen tuotot yhdistettäessä (vipu hytissä) painaa jatkuvan pumppauksen päälle. Painaa siis kannen vivun taaksepäin, jolloin pumpun vipu tulee jousivoimalla perässä. Tämä 600- ja 300-sarjassa, esim. 500-sarjassa joutuu nostolaitevivun erikseen asettamaan constant pumping asentoon.


Ulosoton jarru näkyy jollain tavalla, painaa pakan ulkopintaa.


Irroitettu ulosottopakka ja venttiili.


Kaksoispumppu käyttörattaineen ja em. PTO-pakka. 1000 rpm saadaan omanlaisellaan ulosottoakselilla pakan poorituksesta. 540 rpm sitten eri akselilla alennusvaihteen toisen rattaan pooreilta, ei kuvassa.


Kaksoispumppu eli suurtehopumppu.


Nostolaitepumppu irroitettuna, se on osa voimanottolinjaa ja uivasti kiinni peräkotelon seinissä. Suurtehopumppu on kiinni tämän selässä levyillä, joiden välissä käyttörattaisto.



565 ei ollut suurtehopumppua, joten hammasrattaallisen holkin tilalla oli normaali uraholkki. Nostolaitepumppu sinänsä samanlainen. Mielestäni näissä käyttörattaissa täytyy olla eroja eri mallien välillä. Esimerkiksi tämä kuvan akseli pyörii 1000 rpm PTO alennusvaihteen takia. Ajovoimanoton omaavissa koneissa tämä akseli pyörii 540 rpm, joten välityksessä on eroa tai vaihtoehtoisesti suurtehopumpussa, koska ilmoitettu tuotto suunnilleen sama. Onko poorituskin sitten erilainen, en osaa sanoa. Joissain koneissa on pelkkä MP-pumppu, todennäköisesti siinäkin omanlaisensa rattaisto tai sitten ei?


Bokserimäntien keskellä pyörittelijä, joka pitää putkimaisen ohjausventtiilin pienessä liikkeessä.


Levyt on rengassokilla kiinni muttereissa, jotka 565 samanlaiset.


Pumpun kunnostus samaan tyyliin kuin 565 nostolaitepumpun kunnostus.


Nostolaitepumpun imuyhde, josta suurtehopumppukin ottaa öljyn. Tässä näkyvä takaiskuventtiili on nostolaitteen laskunopeuden säädön (mukautuminen) takia. Laskussa pumpun ohjausventtiilin kara liikkuu tätä osaa kohti, koska vastakkaisesta päästä päästetään nostosylinterin öljyä pois. Karan ja takaiskun välissä on kuitenkin imuöljyä, joka estää karan liikkeen. Öljy pääsee vähitellen pois välitilan sivussa olevasta reiästä, jonka kokoa säätämällä vaikutetaan laskunopeuteen.

Etusivu
MF 565 nostolaiteremontti
Nostolaitepumpun kunnostusta